Alternativa fakta : hur du påverkar din omgivning när sanningen inte spelar någon roll - Scott Adams



Jag beställde boken mest pga att jag uppskattar Scott Adams Dilbert-böcker.
Det brukar vara hög igenkänningsfaktor mot verklighetens arbetsliv.

https://www.bokus.com/bok/9789163615603/alternativa-fakta-hur-du-paverkar-din-omgivning-nar-sanningen-inte-spelar-nagon-roll/

Positivt överraskad av boken.
Dels får man en del inblick i hur Scott funderade runt sitt ställningstagande i USAs presidentval, dels hade han bra tankar runt vad som skedde under kampanjandet fram till valet.
För mig var det märkligt hur Trump kunde skaka av sig det ena avslöjandet efter det andra.
Det var också intressant att se hur olika Hillary kommunicerade sitt budskap.

Jag tror Scott är ytterst träffsäker i sin analys och personligen lärde jag mig nog en del om hur människor (som grupp) funkar. Kort sagt, inte så jättebra.

I boken fick jag även tipset om Rbert Cialdini. Det var anledningen till att jag lånade "Påverkan"

https://www.bokus.com/bok/9789147075393/paverkan-teori-och-praktik/

Nån sa nån gång att denne försökte se till att läsa alla böcker som bekanta gör sig besväret att tipsa om. Jag försöker, på samma sätt, anteckna intressanta bokreferenser när jag läser böcker.
På gott och ont skapar det en ENORM back-log med böcker som jag vill läsa, nån gång. I framtiden.
Och för varje bok jag läser får jag minst 2-3 ytterligare på listan...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Astrofysik i ljusets hastighet - Neil Degrasse Tyson

Bok: Skunk Works - Ben Rich

Segraren skriver historia, eller "Survivorship bias"